Graafiline disainer ja illustraator Taavi Pint: kui tahtmist ja õpihimu jätkub, on kõik võimalik

+4

“Miks sa lood?”
“Kes seda teab, ju ma siis teistmoodi ei oska.”

Graafiline disainer ja illustraator Taavi Pint (24) on alati olnud huvitatud disainist ja kunstist, kuid gümnaasiumi lõpus ei arvanud ta, et võiks selles vallas igapäevaselt tegutseda. Ometi nii läks ja praegu töötab ta sotsiaalmeediaagentuuris Exela Media graafilise disainerina, vabal ajal aga joonistab ja ehitab üles oma Kratt studio brändi. Loovtööle vahelduseks tegeleb ta maastikurattasõidu ja discgolfiga, mil vaim puhkab, et head ideed saaks ta üles leida.

Märkasin Taavi joonistusi Instagramis, kui ta võttis läinud oktoobris osa Inktober’ist, mis on Ameerika kunstniku Jake Parkeri 2009. aastal algatatud joonistusliikumine, et motiveerida kogu maailma kunstisõpru oktoobrikuus iga päev joonistama. Üleskutses osalejaid on juba miljonites kogu maailmast, ka Eestist. Edaspidi on mulle Taavi looming ikka ja jälle silma jäänud ning kuna ta töötab igapäevaselt graafilise disainerina, mis on praegu väga populaarne ala, ning on kõrvalt üles töötamas oma brändi, palusin tal rääkida lähemalt oma tegemistest ning mõtiskleda muidugi loomise ja ideede teemadel.

Kunst on Taavi eneseväljendus, teisiti ta ei oska.

Rõõmustan, kui suudan peasoleva joonistuse idee paberile panna või digitaalselt joonistada.
Kurvastan, kui ma eesmärke ei saavuta.
Ärritun, kui keegi küsib mult arvamust, aga ei ole piisavalt kannatlik, et ära kuulata vastust.

***

Tundub, et graafiline disain on järjest populaarsem eriala ja disaineriamet üks nõutuimad, sest ettevõtted tahavad tänases konkurentsitihedas maailmas silma paista ja sõnumeid nähtavaks teha. Tööd sul ilmselt jätkub?

Eesti tööturul on minu arvates disanerite üleküllastatus. Uusi disainerihakatisi tuleb muudkui peale ning konkurents graafilise disaini vallas on nii vabakutseliste kui ka agentuuride seas väga tihe. Lisaks on neid, kes õpivad disaini erinevatel kursustel või Youtube’ist ja kui nüüd kõik need disainihuvilised kokku liita, tuleb neid juba märkimisväärne hulk. Eks heale tegijale on igal turul ruumi, aga teatud taseme saavutamiseks on vaja piisavalt praktikat ning omal käel töö leidmine uue disainerina võib osutuda arvatust raskemaks.

Ütled, et konkurents graafilise disaini vallas on väga tihe. Miks sa ikkagi just selle eriala valisid, kui ainuüksi kunstivaldkonnas on nii palju võimalusi, mida teha?

Arvan, et graafiline disain annab piisavalt vabadust ja rutiini naljalt ei teki. Valdkond on pidevas arengus ja annab palju võimalusi midagi uut katsetada ja ära õppida.

Tavaliselt kasutab Taavi joonistamiseks iPad’i.

Kas sa oled kunagi kahelnud oma erialavalikus ja mõelnud, et võinuks hoopis midagi muud õppida?

Olen ikka kahelnud, eriti peale kooli lõpetamist, kui erialase töö leidmine tundus praktiliselt võimatu.

Aga tööle sa ometi said.

Peale kooli lõppu kulus üle aasta või isegi poolteist, et erialasele tööle saada. Selle aja jooksul proovisin ikka disainiga edasi tegelda, sel perioodil valmisid ka esimesed Pimekana T-särgid. Alla anda pole mõtet, kui on tunne, et see on ikkagi see õige asi. Peaasi, et endal oleks huvitav ning varem või hiljem märkavad seda ka teised.

Taavi on juba varem oma disainiga T-särke loonud, kuid nüüd kavatseb asja suuremalt ette võtta.

Kui ma tahaksin ka graafiliseks disaineriks saada, siis millest ma kohe alustama peaksin?

Alustada võiks lihtsamate disaini alustaladega, nagu kompositsioon, värvid, tüpograafia, ja samal ajal võiks ka vajalikke programme omandama hakata. Kas töö pakub huvi või mitte, peaks suhteliselt kiiresti selgeks saama. Kui tahtmist ja õpihimu jätkub, on kõik võimalik.

Kas graafiliseks disaineriks üldse võib igaüks saada või on selleks ikkagi mingisuguseid eeldusi vaja?

Kuigi eeldused võivad anda eelise, siis edu disainerina ei pruugi need otseselt tagada, kui pidevalt oma oskuste kallal tööd ei tee.

Aga oletame, et disain on mind tegelikult juba pikka aega huvitanud ning kaalun isegi oma kodulehe tegemist ja teenuse pakkumist, kuid konkurents on tihe ja mõtlen, et teab, kas on ikka mõtet. Millist nõu sa mulle annaksid?

Kindlasti tasuks kätt proovida ja oma mõte teoks teha. Kui tunned, et sinu loomingul oleks fänne ja sul on midagi unikaalset pakkuda, siis miks mitte! Kui suudad jääda mingi omapärase asjaga silma, siis edu ei jää tulemata.

Kui Taavi mõtles, mis võiks olla tema brändi idee ja lugu, siis tundus kratt, kes on Eesti folklooris tuntud tegelane, hästi sobivat. Kratt on mitmekülgne tegelane, kes ei jää ühegi tööga hätta ja samas on temas mingit salapära ja krutskeid. Ühesõnaga osav tegelane, kes saab iga kliendiga hakkama, kuid samal ajal säilib omapärane stiil.

Sa tegutsed ka illustraatorina. Kuidas konkurents selles vallas on?

Ka illustraatoreid on päris arvestatav hulk, kuid mulle tundub, et siin vallas on natuke rohkem ruumi tegutsemiseks.

Plaanid oma Kratt studio brändi alt hakata T-särke ja printe müüma ning illustratsiooni- ja disainiteenust pakkuma. Kui lihtsalt või keeruliselt sündis otsus hakata töökoha kõrvalt oma asja ajama?

See on olnud kestev protsess, ühel hetkel lihtsalt tundus õige aeg joonistamist natuke tõsisemalt võtta. Oma disainiga T-särgid on juba paar aastat mõtteis tiksunud ning oma brändi loomine tundus järgmine loogiline samm. Veebilehe, poe ja muu ülesseadmine tundus huvitav väljakutse ja praegusel talvisel ajal on sellega väga mõnus tegeleda.

Millegi oma loomine on kindlasti huvitav, aga võib olla ka hirmutav. Oled sa loomisprotsessi käigus endas kahelnud, et kas sellest oma asjast saab ikka asja?

Selle oma asjaga on täpselt nii, et kuidas lükkad, nõnda läheb. Ehk mida rohkem oma aega panustad, seda suurem on tõenäosus, et läheb hästi. Hetkel tundub, et alla anda pole küll põhjust, vaid pigem lihtsalt teen seda oma tempos ja vaatan, kuhu aasta lõpuks välja jõuan.

Taavi Pinti tööd

Kas kunagi ideaalis võiks olla nii, et saad töölt ära tulla ja täiskohaga oma asja ajada?

Kunagi võiks tõesti jõuda sinna, et saaks täitsa oma asja teha!

Su portfooliot vaadates tundub mulle, et su käekiri on muutunud üha äratuntavamaks. Kuidas sa kunstnikuna oled oma käekirja kujundanud? Kas see on kuidagi järjest ja loomulikult tulnud või oled oma loometeekonnal piltlikult öeldes tohutul hulgal paberit täis sodinud ja paberinutsakuid prügikasti loopinud, et leida see oma?

Ma ei keskendu niivõrd oma käekirja väljakujundamisele, vaid pigem proovin kogu aeg erinevaid tehnikaid ja uusi asju. Praegusesse punkti olen jõudnud lihtsalt pidevalt joonistades, kuid kindlasti ei taha ma sellesse kinni jääda. Kunstniku käekiri või stiil on kahe otsaga asi. Ühest küljest võib see kliendile pakkuda teatud kindlust, kui ta midagi tellib, samas võib see disainerit või kunstnikku piirama hakata, kui ta sellesse väga kinni jääb. Arvan, et keegi ei peaks ülemäära keskenduma oma stiili tagaajamisele, vaid proovima ikkagi võimalikult palju erinevaid asju ja kui midagi meeldib, siis sellele mõneks ajaks keskenduma ja kui see end ammendab, siis jälle midagi uut proovima.

Kui palju sa igapäevaselt proovid ja katsetad? Kas sa pigem mõtled enne kõik peas läbi ja tegema hakates tuleb kohe kõik välja või hakkad lihtsalt tegema ja teed oma töid mitu korda ümber?

See täiesti sõltub. Mõnikord on idee paberilepanek väga lihtne, teinekord aga selgub, et idee ei olnudki nii hea, kui arvasin, ning alustan otsast peale. Eks vist olekski väga igav, kui kõik alati kohe ideaalselt välja tuleks! Katsetamise osas võin küll öelda, et peaksin seda kindlasti rohkem tegema, kuna läbi selle on võimalik ainult areneda ja midagi uut enda jaoks leida. Viimasel ajal olen püüdnud digitaalsest maailmast rohkem välja tulla ja oma sketchbook‘i mingite totrustega täita, lisaks ostsin linooltrüki jaoks vajalikud tarbed, et katsetada ka seda tehnikat.

Kui kaua sul ühe pildi joonistamiseks keskmiselt aega läheb?

See varieerub vastavalt tööle, mõne kiire joonistuse võin tunniga valmis teha, teisele kulub näiteks kümme tundi.

Kas sul on joonistamiseks kindel koht ja aeg?

Enamasti joonistan õhtuti, kui silmad on päevasest tööst puhanud. Kuna kasutan joonistamiseks tihti iPad’i, siis koht varieerub, kuid enamasti töötan ikkagi laua taga.

Kas sa töötad tavaliselt vaikuses või meeldib sulle samal ajal midagi kuulata?

Tavaliselt kuulan joonistamise ajal muusikat. Kuulan erinevaid muusikažanreid, kodumaistest artistidest meeldivad näiteks säm, EiK, Reket ja Robert Lõvi.

Kui keeruline on tellimustööde puhul ära tabada, mida klient ikkagi täpselt tahab?

See sõltub kliendist. Mida rohkem küsimusi enne tööle asumist küsida, seda parem. Samas võib juhtuda, et klient arvab, et ta teab, mida tahab, kuid hiljem selgub, et see pole ikka päris see ja tuleb otsast peale alata. Ühesõnaga päris keeruline on seda ära tabada, aga küllap on see oskus, mis aja jooksul areneb.

Kas sul tuleb vahel sellist asja ka ette, et mõte üldse ei tööta või käsi ei taha mõistusega koostööd teha, samal ajal aga pressivad tähtajad peale?

Seda tuleb vist kõigil ette ja nii ka minul. Siiski „artblock‘i“ ma ei usu, sest see on pigem lihtsalt hirm selle ees, et nüüd kohe tuleb midagi ideaalset luua. Kui selline olukord tekib, siis tuleb lihtsalt joonistama hakata ja lasta lahti mõttest, et pean midagi vinget looma.

Kui sa joonistad niisama enda jaoks, siis millist sõnumit sa oma illustratsioonidega tavaliselt edasi püüad anda, kui üldse?

Alati pole eesmärk sõnumit edasi anda, vaid on tahtmine lihtsalt midagi uut proovida või kritseldada. Sõnumiga joonistused tekivad tavaliselt igapäevaolukordadest või mingist kogemusest, kuid mingit läbivat teemat või sõnumit minu joonistustest otsida pole mõtet.

Räägi mulle pisut neist illustratsioonidest. Kuidas need sündisid ja miks?

Selle joonistuse idee tuli ühe teise kunstniku joonistust nähes. Inimesed raiskavad oma aega uudisteportaalide kommentaariumides, lootuses, et nende arvamusest maailmas midagi muutub. Ehk argumendi võitmine internetis on nagu tuule tagaajamine. Ideest valmis joonistuseni kulus umbes poolteist tundi ja tegu on digijoonistusega.

Selle joonistuse puhul on tegu lihtsalt katsetusega, kui väiksena on võimalik joonistada inimese pead. Sellest joonistusest on tehtud mitu erinevat varianti, kuid see on minu lemmik. Samuti on sellest tehtud õlimaal, kuid originaalidee sündis digitaalselt.

Mainisid eespool, et osa su joonistusi on inspireeritud igapäevaolukordadest või mingist kogemusest. Kuidas sa veel uutele ideedele tuled?

Peale joonistamise tegelen maastikurattasõidu ja discgolfiga. Mõlemad pakuvad head vaheldust loovtööle ja nende tegevuste käigus tekivad ka uued ideed. Inspiratsiooni leian veel kunstist, loodusest ja inimestest. Samuti töötab see, kui hakkan lihtsalt ilma eesmärgita joonistama, nii et protsessi enda käigus tekib idee. Otseselt ma mingeid tehnikaid ei kasuta, et uusi ideid genereerida, vaid vaatan jooksvalt, kuidas mõte liigub. Kui on motivatsioonipuudus, siis otsin lahedaid illustratsioone internetist ja see tekitab alati soovi ise ka joonistada.

Mida tähendab sinu jaoks loomingulisus?

See on oskus anda edasi oma mõtteid omapärasel viisil.

Miks sa lood?

Kes seda teab, ju ma siis teistmoodi ei oska.

Taavi Pint on pärit Jõgevalt ja hetkel elab Tartus. Graafilise disainini jõudis ta poolkogemata. Kuigi teda on disain ja kunst alati huvitanud, ei arvanud ta gümnaasiumi lõpus, et võiks midagi sellist igapäevaselt teha. Keskkooli lõpus tuli teha otsus, mida edasi õppida ning talle jäi silma Tartu Kunstikool. Esialgu mõtles ta valida 3D kunstnik-kujundaja eriala, kuid graafiline disain pakkus talle siiski rohkem huvi. 2019. aasta veebruaris lõpetas ta edukalt õpingud Tartu Kunstikoolis trükimeedia kujundaja/küljendaja erialal. Tema eriala valik oli ajendatud huvist kunsti vastu, varasemalt oli ta lõpetanud ka Jõgeva kunstikooli. Graafilise disaini vallas on Taavi aktiivselt tegutsenud alates 2017. aastast. 

Share your thoughts

Scroll Up